Nyt barn i dagplejen

Den første tid

Når den første dag kommer, hvor barnet skal starte i dagplejen, er det en god ide at der startes blidt op. Har man forud for dagen været på små besøg hos sin dagplejer, så kan man starte op med at den første dag barnet selv er i dagplejen strækker sig over et par timer, gerne om formiddagen hvor barnet er frisk og oplagt. Hvis ikke der har været mulighed for de små besøg forud for opstart, er det en god ide, at man den første dag bliver sammen med sit barn et par timer og dagen efter kan barnet blive i dagplejen et par timer alene.
Det er vigtigt at barnet oplever at du/I siger farvel, men også at I kommer igen.
Gradvist gøres dagene længere i samråd med dagplejeren og jer ud fra de observationer der gøres på jeres barns håndtering af den nye hverdag.