Humlum Skole er et godt og trygt lære- og værested. Vi er en mindre skole med nærhed mellem elever og medarbejdere og høj trivsel, fordi alle har mulighed for at blive set og inddraget.
I det følgende kan du læse om, hvad der er særlig for Humlum Skole og hvordan vores værdier kommer til at udtryk for både elever, forældre og medarbejdere.
På Humlum Skole tilegner eleverne sig de kundskaber og færdigheder, der skal til for at tage en videregående uddannelse og lære gennem hele livet. Samtidig udvikler eleverne ansvarlighed og tolerance i både det nære, det lokale og det store, globale perspektiv.
Vi driver skole efter værdierne læring, fællesskab og trivsel, som har betydning for hverdagen i skolen – hvordan vi indretter vores læringsmiljø, hvordan vi udvikler fællesskabet og hvordan vi understøtter trivslen.
Læring
Det gode og trygge lærested på Humlum Skole er et resultat af, at vi gør os umage med at skabe et udviklende, kreativt og trygt læringsmiljø med variation i arbejdsformen. På den måde bevarer eleverne nysgerrigheden, følelsen af mening i undervisningen, samt lysten til at lære og udvikle sig hele livet.
Værdierne for læringsmiljøet på Humlum Skole betyder konkret
- at vi vurderer, hvordan den enkelte elev bedst når sine mål, når vi vælger mål, midler og metoder for undervisningen
- at vi agerer professionelt og skaber de bedste muligheder for indlæring ved bl.a. at møde velforberedte til timerne med udviklende opgaver tilpasset den enkelte elevs formåen
- at vi forventer, at du som forælder udviser en aktiv interesse for dit barns skolearbejde og hjælper med lektierne
- at vi løbende evaluerer udbyttet af undervisningen
- at vi udnytter de enkelte medarbejderes kompetencer, når vi fordeler fag
Fællesskab
Fællesskabet er stærkt på Humlum Skole, som er den mindste skole i Struer Kommune. Hver elev og medarbejder bliver set og værdsat, som en del af fællesskabet, og vi hjælper eleverne til at knytte venskaber på tværs gennem læring og leg. Vi arbejder sammen om at fortælle den gode historie om Humlum Skole og udvikle den fælles kultur for at bevare det gode fællesskab.
Værdierne for fællesskabet på Humlum Skole kommer konkret til udtryk,
-
i arbejdet med demokrati og tolerance i klasserne
-
i temauger i årets løb, hvor elever og lærere samarbejder på tværs af klassetrin
-
i lokalsamfundet, som vi samarbejder med om bl.a. anderledes undervisning
-
i den omsorg og hjælpsomhed, vi udviser over for hinanden, både på skolen og i samarbejdet mellem skole og hjem
-
i de traditioner, vi værner om, f.eks. den årlige skolefest og skoleudflugten hvert andet år
-
i vores legepatrulje, hvor skolens ældre elever hjælper med at lave rammer for godt samvær i frikvartererne
-
i den ansvarlighed overfor skolen og samværet, vi lægger vægt på allerede fra 0. klasse
Trivsel - udvikling, tryghed og glæde
Eleverne på Humlum Skole trives – det dokumenterer den årlige trivselsmåling. Vi mener det er fordi, vi interesserer os for hinanden, forsøger at forstå hinandens bevæggrunde og fordi vi behandler hinanden med respekt. Forskellighed bliver set som en ressource i det daglige samarbejde og samtidig har vi tydelige, gensidige forventninger til skole-hjem-samarbejdet.
Værdierne for trivslen på Humlum Skole betyder konkret, at
-
vi taler pænt til, med og om hinanden, vi giver andre mulighed for at komme til orde, og vi har fokus på, hvordan vi omtaler elever, forældre og kolleger
-
vi vil hinanden det bedste
-
vi fokuserer på adfærd frem for motiver - vi taler om elevens problem, ikke om problemelever
-
vi er bevidste om at være barnets advokat
-
skolen har en lærer, der er uddannet i AKT – adfærd, kontakt og trivsel
-
skolen har klare forventninger til en god overgang fra børnehave til skole
-
vi har udarbejdet en omsorgsplan